VG: Slik skaffer du deg et bilabonnement

Bilabonnementer er hverken leasing eller bildeling. Du kan best sammenligne det med et abonnement på for eksempel Netftlix, skriver VG.

Artikkelen ble publisert i VG sin papirutgave mandag 20.april 2020

Hvordan
fungerer det

Av HANNE HATTREM, VG

Et bilabonnement kan være løsningen for dem som ikke kan gå til jobb eller som trenger bil i en periode. Flere tilbydere melder om økt pågang som følge av coronasituasjonen. Her får du oversikt og priser.

– Når myndighetene fraråder folk å bruke kollektivtraikk, fremstår bilen som en egen, smittefri boble for mange. Den siste tiden har vi hatt en rekke coronarelaterte henvendelser, sier daglig leder Gunnar Birkenfeldt i bilabonnementstjenesten Imove. Helsemyndighetene ber folk om å unngå ofentlig transport hvis mulig. Kollektivtrafikken er forbeholdt de som skal til samfunnskritisk jobb. Bilabonnementer er hverken leasing eller tradisjonell bildeling. Du kan best sammenligne det med et abonnement på for eksempel Netflix.


Uten binding og fri kilometer

Imove tilbyr abonnement uten bindingstid eller forskuddsinnbetaling på elbiler, med fri kilometer og med bestilling over nett og levering hjem på døren, hvis man vil. Flere andre tilbydere har både bensin- og dieselbiler, i alle klasser, også familiebiler og varebiler. Mange tilbyr også fleksibilitet ved å kunne bytte til en annen biltype når det er behov for det.

– Vi har jobbet med bilabonnement i to år, basert på generelle trender, der tilgang på bil er viktigst, ikke nødvendigvis å eie den. Mange ønsker fleksibilitet og en del vegrer seg for å ta den økonomiske risikoen med verditap på ny teknologi. Den siste tiden har også denne typen bilhold blusset opp som en slags motbevegelse mot sløsesamfunnet. Vi mener vel også at et bilabonnement kan erstatte to privatbiler, sier Birkenfeldt.


"Mange ønsker fleksibilitet og en del vegrer seg for å ta den økonomiske risikoen med verditap på ny teknologi"
Gunnar Birkenfeldt, imove

En forsterker nå

– Det som skjer i verden med coronaviruset nå, opplever vi som en forsterker. I usikre tider trumfer fleksibilitet det meste. Vi har allerede tatt tilbake en bil fra en kunde som ble permittert, og som da hadde mer behov for en VW e-up! enn en Tesla Model 3, sier Gunnar Birkenfeldt. En gruppe han har fått henvendelser fra den siste tiden er familier som normalt bor i utlandet, som verken har bil eller gårdstun å parkere den på når de nå har måttet komme til Norge på grunn av coronapandemien.

– Vi erfarer at flere ikke ønsker leiebil eller bildelingsbil. De føler en trygghet i at det bare er de selv som disponerer bilen. Imove kjøper selv bilene som skal ut i abonnement, både fabrikknye og brukte. I abonnementet ligger blant annet avtaler for service og vedlikehold og med forsikringsselskap. Tjenestene rundt bilholdet er en del av inntekten til firmaet, som for eksempel salg av kundens tidligere bil og salg av hjemmeladere.

Faksimile fra VG 20.april 2020


Bilen levert «på døren»

Det skal være enkelt å bli bilabonnent. – For oss handler det om sømløs sofabestilling gjennom direktekontakt. Du skal kunne bestille bilen via nett, signere kontrakt med bank-id og så trekkes månedsprisen på samme måte som Netflix eller Spotify. Så kan vi levere bilen på døren, eller kunden kan hente bilen selv. Tjenestens infrastruktur er allerede videresolgt til bilimportører. Den tekniske plattformen kan benyttes av alle, forteller Birkenfeldt.


Kan pause bilholdet

I likhet med flere av tilbyderne av abonnementsbiler har Imove tilgang til å bytte bilmodell etter behov, for eksempel til en langtursbil. Dessuten kan abonnementet pauses, for eksempel i sommerferien. Da leies bilene ut til den tradisjonelle leiebilbransjen, som i slike perioder har økt etterspørsel. Når bilene ikke er ute hos kunder, vises de tilgjengelige også hos Nabobil. Slike grep gjøre for å holdes månedsleieprisene nede, forteller han. Selskapet har noen hundre biler i sving. Rundt 80 prosent av kundene abonnerer på biler som koster mellom 4500 og 6000 kroner i måneden. Snittkunden har bilen mellom 9–12 måneder. For at det skal være momsfritt må abonnementet vare minimum en måned, opplyser Birkenfeldt.

"imove tjenesten sin infrastruktur er allerede videresolgt til bilimportører. Den tekniske plattformen kan benyttes av alle!"
Gunnar Birkenfeldt, imove


Virker dyrt

VG har valgt ut konkrete priseksempler på biler, fra småbiler til familiebiler. De aller leste av disse koster fra cirka 4000 til rundt 7000–8000 kroner i måneden. Det kan virke dyrt. – Mange bileiere har ikke noe forhold verditapet på bilen til når de eier bil selv. Det er enkelt å se kostnadene for forsikring, verksted, nye dekk også videre, men verditapet synes jo ikke før man selger bilen. Den største posten i abonnementsprisen er bilens tap av verdi, sier Birkenfeldt.

Faksimile fra VG 20.april 2020


Fleks

En av Norges største bilimportører, Bertel O. Steen, etablerte i 2019 bilabonnementstjenesten Fleks. Selskapet har i underkant av 300 biler i drift og rundt 10 000 registrerte brukere. Bestilling og avbestilling skjer via nettsiden. Man registrerer bankkortet, bestiller bil og får med tjenester som service, dekkskift og forsikring med 1000 kilometer. Abonnementet løper som andre abonnement. Hver måned du ikke sier det opp, betaler du. Fleks har hverken inn- eller utmeldingsavgift. – Vi opplever god vekst om dagen og har vesentlig flere kunder som ønsker å prøve tjenesten, sier leder for Fleks, Petter Kjøs Utengen. Han mener mange nå er opptatt av økonomisk forutsigbarhet. – Folk har alltid ønsket seg mer fleksibilitet og situasjonen vi er i nå gjør tjenesten mer relevant enn noen gang. Hvis man blir permittert, kan man kvitte seg med bilen eller bytte til en billigere, uten at det koster noe. Det er nok mange som brenner inne med dyre leasingbiler nå, sier Petter Kjøs Utengen.


Kinto Flex

Toyota- og Lexus-importøren har lansert bilabonnementet Kinto Flex. I abonnementet kan du få bilen levert på døren hjemme eller på jobben. All administrasjon av abonnementet gjøres på nettet eller via en app. Månedsprisen inkluderer alt av faste kostnader relatert til bilhold; forsikring, service, vedlikehold og dekkskift. Kun drivstoff og bompasseringer kommer i tillegg. Det er ikke innskudd eller bindingstid på abonnementet. Oppsigelsestiden er på 30 dager. – Når det oppstår andre behov, da er en slik tjeneste i sitt ess. Leveringstiden er normalt syv dager. Har vi bilen inne, kan du i prinsippet få den på timen, sier Martin Strøm, som leder Kinto Flex i Norge. Tjenesten har vært operativ siden november 2019 og har i dag rundt 75 biler i plattformen i Oslo, Viken og Bergen. Antallet biler vurderes daglig. Kinto Flex opplyser at mars kommer til å bli deres beste måned hittil. Abonnementet gir mulighet for å bytte til en større eller mer praktisk bil ved andre behov, som helg, ferie eller lytting. Det er også mulig å bytte til en annen bil permanent, hvis behovene endrer seg. – Abonnementet vårt inneholder også en tilbakeleveringsforsikring som dekker unormal slitasje. Dermed unngår man uventet påkost relatert selve tilbakeleveringen, avslutter Strøm

En bensinbil med nypris på rett over 400.000 kroner koster 9359 kroner i måneden, med avskrivning over seks år.
VG 20.april 2020


Seat

Seat Norge, et selskap hos bilimportøren Harald A. Møller, lanserte i fjor høst abonnementstjenesten Frii. Konseptet er elbiler med folk flest-priser. Da den splitter nye minielbilen Seat Mii ble abonnementsbil, ble «noen hundre» biler feid ut i markedet i løpet av et døgn. Prisen? 1990 kroner måneden, uten binding, og med praktisk talt alle kostnader inkludert. Abonnementet er så billig at det er blitt spekulert i om dette kunne lønne seg. – Dette gir verdifull innsikt, samtidig som Seat kan komme på radaren til enda flere i Norge, sa Seat-sjef Ole Kristian Ågotnes ved lanseringen. Det er ungdom som er målgruppen. Den spanske bilprodusenten har pekt ut Norge som testmarked for konsepter som siden kan rulles ut i andre land. Neste elbil ut i Frii-abonnementet er elbilen Seat el-Born.

Faksimile fra VG 20.april 2020


Volvo

Volvos bilabonnementstjeneste, kalt Care by Volvo, har nå tre abonnementsbiler i stallen, utelukkende elektrifiserte Recharge-modeller. Fra 2021 skal samtlige av Volvomodellene tilbys som abonnement, inkludert elbilen XC40 Recharge Pure Electric. Kunder får prøve tjenesten i 30 dager med angrerett og uten innskudd eller bindingstid. Deretter løper kontrakten, og man har muligheten til å bytte modell eller levere tilbake bilen med tre måneders varsel. Den faste månedsprisen dekker utgifter som forsikring, regelmessig service, dekkhotell, dekkskift, vinterhjul og erstatningsbil ved andre bilbehov. – Vi har hatt en fin start for tjenesten, men det er for tidlig å se noen endring i hvilken eierform folk ønsker, sier PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway.


Bilforhandlerne

Banken Santander i Norden leverer en rekke ulike banktjenester, inkludert bilifinansiering. Nå er de også i startgropen med bilabonnement. – Vi er plattformleverandør til tjenesten, som kalles SHFT. Vi har knyttet til oss flere store forhandlergrupper, blant annet Sulland Gruppen, Birger N. Haug og Røhne og Selmer, som står for utlevering av biler og service, og er dermed representert over hele landet, sier Trond Brakken, kommersiell direktør i Santander Consumer Bank. Tjenesten fungerer gjennom en app. Her søker man godkjenning, og kan deretter velge bil ut fra sitt distrikt. Det er hverken innskudd eller utmeldingspris, alt dekkes av månedsprisen, unntatt bompenger og drivstoff. De rimelige bilene er mest populære, med snittpris 5700 kroner på bilene som er ute nå (cirka 35 biler, mens cirka 1000 har lastet ned appen), forteller Brakken. I Oslo er det høy etterspørsel etter elbiler, i distriktene litt mer konvensjonelle drivlinjer. Kundegruppen er yngre. – Situasjonen vi har med coronaviruset forsterker denne typen tjenester. Vi har merket en økt pågang de siste fjorten dagene. Kundene ønsker fleksibilitet i en uoversiktlig situasjon, sier han.


Hyre

Også bildelingstjenesten Hyre, som tradisjonelt driver med kortere utleier, opplyser nå at de for første gang siden oppstart anser sin tjeneste som et bedre alternativ enn kollektivtrafikken, for å redusere smittefare. Prisene for billeien er redusert ved leieforhold på over 30 dager

--

Se om imove kan levere bil der du bor på denne linken!

Flere nyheter

Hvordan
fungerer det