SPZ blir imove-partner!

SPZ har i lengre tid hatt sin egen variant av imoves bilabonnement. Det som manglet var en teknisk plattform. Det ble starten på et samarbeid.

Et spennende partnerskap tar form!

Hvordan
fungerer det

- imove er innovative og fremoverlente; et selskap det er spennende å følge med på. De tør å teste ut nye løsninger, og gjøre ting som andre ikke gjør. Det håper vi kjennetegner oss også, og er noe vi ønsker å forsterke gjennom dette samarbeidet, sier daglig leder i SPZ Bil, Robert Kjerrgård.  

SPZ hadde allerede lansert et bilabonnement, kalt SPZ Go, som baserer seg mer lokalt i Bergen og på Askøy. Det som manglet var en teknisk plattform, en gjennomført IT-løsning for å drifte og administrere det, og her kom imove på banen.

Enig om grunnprinsippene

- Vi har kjørt vår versjon av bilabonnement ut mot markedet, noe som demonstrerer at vi tror på de samme ideene og grunnprinsippene som imove. Å bli leverandør inn i imove tilfører en avgjørende fleksibilitet for oss, ved at vi har noen egne biler, noen hos dem og kan flytte dem mellom plattformer, sier Robert.

- "imove er innovative og fremoverlente; et selskap det er spennende å følge med på. De tør å teste ut nye løsninger, og gjøre ting som andre ikke gjør!"
Robert Kjerrgård, Daglig leder i SPZ Bil


For i tillegg til bilabonnementet er imoves andre driftsområde nettopp å ha bygget den nødvendige digitale plattformen hvor kundene kan gå på nett, finne en bil, bestille, betale og signere. Denne plattformen har imove utviklet for siden egen del, og når den nå åpnes for andre aktører, er SPZ de første som kaster seg på toget.

- Imove er like mye et tech-selskap som noe annet, der vi er en tradisjonell bilforhandler, og nettopp derfor er de gode på det vi ikke er gode på. Det ønsker vi å dra nytte og lærdom av, legger Robert til.

På imove sin plattform kan man nå finne SPZ Go sine biler. For kunden spiller det ingen rolle hvem som eier bilene, tjenesten kunden opplever er uansett den samme.


Treffer kundene i nye flater

Robert forteller at for SPZ sin egen del var de blitt såpass store, med mange ansatte, at det var blitt nødvendig å ha flere bein å stå på med tanke på hvor bilene skal komme fra, og plasseres ut.

- Sammen med imove vil vi kunne ha en bil-pool hvor vi plasserer ut biler, og hvor vi også kan plukke biler ut og selge dem igjen når vi har etterspørsel for dem. På den måten har vi flere styrker og en større sikkerhet når situasjonen rundt oss er vanskelig, noe vi allerede har fått kjenne på den siste tiden.

En viktig side av samarbeidet er dessuten muligheten til å nå ut til kundene i nye flater enn tidligere. Der det tradisjonelle bilsalget stort sett låser butikkdørene på ettermiddagen og ikke selger mer biler den dagen, gjør imove-plattformen det enklere å treffe kundene på deres egne premisser. Det ble tydelig da imove puttet de første SPZ-biler inn i løsningen, og de to første ble bestilt midt på natten og tidlig morgen etter at var lagt ut. Her selges biler mens de ansatte sover. De første ti bilene forsvant såpass raskt at vi plutselig måtte snu oss rundt for å skaffe flere biler.

SPZ Bil på Askøy utenfor Bergen har har de siste tiårene slått seg opp som en suksessbedrift med bl.a.et nybygget bilanlegg i 100 millionersklassen


Bryter med forhåndsbestemte rammer

Dessuten er imoves fokus på å tilføre sømløshet og fleksibilitet til kundene sine noe Robert også stiller seg bak, og ambisjonen er selv å strekke seg enda lenger etter et mer fleksibelt tilbud i egen drift.

-  Vi syns det imove holder på med er utrolig kult, og vi er veldig enige i grunntanken om å være tilgjengelig for kunden når og der de trenger det; å tilpasse seg en verden i stadig endring, og en ny tilnærming til å handle – også biler, sier Robert.

Han understreker at det nylig inngåtte samarbeidet også oppleves som en stor anerkjennelse av det arbeidet SPZ har gjort, og at det vil lønne seg for alle parter å gå andre veier enn det strengt tradisjonelle.

- Vi ønsker å være den typen selskap som ikke lar oss hemme av firkantene som man er forventet å passe i. Tradisjonelt skal vi være en type bedrift som er definert på forhånd, men det skal vi ta tydelig avstand fra. Med imove har vi lyst å utfordre akkurat slike stereotyper og bidra til å videreutvikle bransjen sammen, avslutter Robert.

Gunnar Birkenfeldt i imove ønsker SPZ hjertlig velkommen

- Vi er veldig imponert over Robert, Ola og alle hos SPZ sin evne til å tenke nytt og prioritere innovasjon selv i det som har vært gode tider. Vi må huske på at dette ikke er noe SPZ fant på nå i 2020. Som oss har de dyrket tanker og planer om bilabonnement helt siden 2018. Det blir gøy å se hvordan vi kan spille hverandre gode framover, for det er win-win partnerskap som dette vi er på jakt etter. Vi i imove kan bidra med en teknisk løsning som leverer en smidig kundereise, og en digital distribusjonsflate som treffer mange nye kunder de ellers aldri ville nådd. Vårt bilabonnement tilfører verdi i form av forsikringsordninger og tilleggstjenester i abonnementet. Vi aktiverer med andre ord nye inntektsstrømmer på biler SPZ allerede har på eget varelager, mens de kan fortsette å gjøre det de er så gode på allerede; drifte butikken, verkstedet og kjøpe og selge biler tradisjonelt. Win-win for alle!

- Jeg skal egenhendig sørge for at det piper høyt på mobilen til Robert hver gang vi har funnet en ny abonnent til han, forhåpentligvis mens han samtidig står og selger en bil tradisjonelt, avslutter Birkenfeldt og smiler.

Sjekk om imove og SPZ kan levere en bil der du bor, her!

- "De første ti bilene forsvant såpass raskt at vi plutselig måtte snu oss rundt for å skaffe flere biler"
Robert Kjerrgård, Daglig leder i SPZ Bil


Flere nyheter

Hvordan
fungerer det