Nå kan du abonnere på Xpeng G3

Driftssjefen i imove Simen Bones tok den kinesiske teknologibomben ut på en kjøretur. Les hans tanker om modellen her.

Kinas svar på Tesla

Hvordan
fungerer det

Det er ikke spesielt vanskelig å se hvor de har hentet inspirasjonen her! Det er ikke uvanlig at komponenter og moduler brukes på tvers av bilmerker. Når vi også vet at Tesla har åpnet alle sine patenter og kildekode for andre, er det åpenbart at Xiaopeng Motors har valgt å benytte seg av det med Xpeng-en.

Jeg har jobbet hos Tesla Motors i en årrekke, og gjenkjenner raskt flere detaljer som er hentet fra amerikanerne. Det første man legger merke til er frontruten, solskjermene, den store skjermen og softwaren til både autopilot og autopark: det er identisk til Tesla sin løsning. Selv flere grafiske elementer på førerdisplayet er 100% likt. I tillegg ser vi likheter på hendler og spaker, men her skal det sies at disse strengt tatt, er noe Tesla igjen har hentet fra Mercedes.

 

La meg presentere produsenten og modellen

Xiaopeng Motors er det siste i rekken av kinesiske bilmerker som har inntatt Europa det siste året. Selskapet ble grunnlagt i 2014 og har anerkjente eiere som Alibaba, Xiaomi og Foxconn. Deres første modell i Norge er nettopp den aktuelle SUV-en G3, som det i hjemmemarkedet allerede har solgt 30.000 eksemplarer av. Bilen har en rekkevidde på 450 km (WLTP), og en batteri kapasitet på 66 kWh. Men trekkplasteret er likevel at den er fullspekket med teknologi!

Blant annet har den førerassistent, Xpilot 2.5, som benytter 12 ultrasoniske radarer, fem HD-kameraer og tre-millimeter bølgeradarer for å tolke omgivelsene og assistere føreren. Dette gir blant annet autopilot, diverse sikkerhetsassistenter og parkeringsassistent som gjør at bilen kan lukeparkere av seg selv. Det er det nok mange storbybeboere som vil sette pris på! Systemene er svært like de man finner i Tesla, faktisk så like at det er vanskelig å tro at dette er noe Xpeng har utviklet selv. Vi i imove var tidlig på og bestilte et større parti av denne bilen forlenge siden. Derfor kan vi levere biler på abonnement allerede før jul!

Skjermdump fra Dinside.no sine tekniske data om modellen

Erfaringene fra første kjøretur

Tidligere i uken tok jeg med bilen ut på en kjøretur sammen med minkollega Isak Areklett Norebø. Først og fremst var vi på jakt etter å lære oss mer om bilens detaljer, for å være best mulig rustet til å besvare alle spørsmålene fra kommende imove-bilabonnenter. Men vi skal ikke legge skjul på at det handlet minst like mye om å teste, og forhåpentligvis validere Xpeng G3 sine kjøreegenskaper og byggekvalitet!

Resultatet lyder som følger:

Bilen kjennes god på veien, den er kvikk og oppleves som romslig. Materialkvalitet er bedre enn forventet, men nokså standard for prisklassen. Likevel er den er svært godt utstyrt, sammenliknet med andre biler i samme prissjikt, så her får man veldig mye bil for pengene! Når vi nå har bestilt et større parti av denne modellen, må jeg si det er veldig betryggende å få bekreftet alt det positive vi har lest om den i media. imove har noen få biler som er tilgjengelige allerede i desember for abonnentene med raskest responstid!

Men det er ingen grunn til å fortvile hvis du ikke rekker å få kloa i en før jul, for et større parti kommer i februar 2021.

Undersøk om du kan abonnere på Xpeng G3 på  denne linken.

Foto: Xpeng
Foto: Xpeng

Flere nyheter

Hvordan
fungerer det