– Fleksibilitet trumfer det meste

Mars blir en solid vekstmåned for selskaper som tilbyr abonnement på bil. Fleksibel bilbruk kan bli en trend, tror folk i bransjen.

Artikkelen ble publisert i Dagens Næringsliv 24.mars 2020 og er skrevet av journalist Embret Sæter

Hvordan
fungerer det

Link til originalartikkel: https://www.dn.no/motor/fleks/imove/bilsalg/-fleksibilitet-trumfer-det-meste/2-1-776732

Faksimile DN.no 24.03.20

- Fleksibilitet trumfer det meste

Mars blir en solid vekstmåned for selskaper som tilbyr abonnement på bil. Fleksibel bilbruk kan bli en trend, tror folk i bransjen.

Interessen for bilabonnement ser ut til å vokse. Hans Kristian Aas (til venstre) og Gunnar Birkenfeldt i startup-selskapet Imove tror fleksibilitet trumfer det meste i usikre tider. (Foto: Helge Skodvin)

Mens bilsalget går tregere for hver dag som går, og leiebilfirmaene risikerer å miste kredittratingen etter bortfall av leiebilkunder, ser koronakrisen ut til å skape vekst for dem som tilbyr abonnementsordninger for bil.

Både start-up-selskapet Imove og Bertel O. Steen-satsingen Fleks melder nå om økt interesse for bilabonnement.

Fleks er eid av bilkonsernet Bertel O. Steen og har vært driftet i en prøveperiode siden selskapet ble etablert i januar 2019. Forrige uke åpnet tjenesten opp for alle i Oslo og Akershus, etter uvanlig stor pågang den siste tiden.

– Når trykket ble såpass stort tenkte vi at tiden for å holde igjen var over. Bilabonnementet Fleks var klar for folket, sier Petter Utengen, gründer og daglig leder.

Doblet antall abonnenter

Antall abonnenter har økt betydelig de siste månedene. I januar fikk tjenesten fire nye abonnenter, måneden etter økte tallet med 32. Hittil i mars har tjenesten fått 74 nye abonnenter. Samlet har selskapet nå 250 aktive abonnenter, og ifølge selskapet øker tallet for hver dag.

Petter Utengen, daglig leder av Fleks. (Foto: Fleks)

Utengen tror at nedgangsperioden vi nå er inne i, i kombinasjon med generell usikkerhet i annenhåndsmarkedet for biler, kan føre til at flere selger unna den kapitalbindende bilen og søker seg til friere alternativer.

– I tider hvor det er vanskelig å se hva som kommer rundt neste sving, ønsker folk muligheten til å tilpasse seg. Den underliggende trenden er at folk ønsker mer fleksibilitet uten binding. Når verden endrer seg raskt og det blir vanskelig å planlegge, blir trenden vanvittig mye tydeligere, sier Utengen.

Ønsker mindre risiko

En som vet mye om norske bilkunder og deres valg, er Anders Hovde som følger bilmarkedet tett som seniorrådgiver i Kantar TNS.

– Tror du dette er en trend som kan komme sterkere nå?

– Personlig tror jeg det, men har ingen studier å bygge det på ennå. Fleksibilitet og mindre risiko knyttet til bilens restverdi, særlig med tanke på valg av ulike drivlinjer, tror jeg fenger. Jeg vil også tro at i disse tider blir folk mer avhengige av bilen – selv med hyttenekt, skriver Hovde i en epost til DN.

Han understreker at det er hans personlige mening, og ikke verifisert i noen studie.

I Finn.nos bilundersøkelse for 2020, publisert i januar i år, altså før koronakrisen, er bilabonnement oppgitt som aktuelt for 15 prosent av de spurte.

Også Imove, gründerselskapet som så dagens lys i 2018, opplyser at interessen for å tegne abonnement på bil øker.

– Funny at du spør, det er nokså tydelig at fleksibilitet trumfer det meste i usikre tider. Vi leverte seks biler i går og så langt tre i dag, sa Gunnar Birkenfeldt i det bergensbaserte selskapet til DN i midten av mars.

I gjennomsnitt har tjenesten vanligvis levert en bil om dagen tidligere i vinter.

– Til nå i mars har vi solgt 50 prosent flere enn i hele februar. De siste dagene har vært voldsomme. Vi har generelt hatt en jevn økning fra dette begynte. Vi har ikke brukt én annonsekrone, men ser på inngående respons at folk søker seg frem, sier Birkenfeldt.

Han tror det er flere grunner til at folk ikke nødvendigvis ønsker å eie sin egen bil.

– Det har jo ligget litt i tiden at folk ønsker fleksibilitet, det skyter nok ekstra fart nå med usikkerhet rundt økonomien. Og når myndighetene fraråder kollektivt ser man seg om etter andre måter å komme seg rundt på, sier Birkenfeldt.

Flere nyheter

Hvordan
fungerer det