Bilbransje24: Slik vil abonnements-tjenesten hjelpe forhandlerne

Vil hjelpe forhandlere som sitter med store bruktbillager. Etterspørselen har økt kraftig - både fra privatpersoner og bilbransjebedrifter.

Artikkelen ble publisert på bransjenettstedet Bilbransje24.no 13.mai 2020

Hvordan
fungerer det

Link til originalartikkel: https://bilbransje24.no/artikler/slik-vil-abonnements-tjenesten-hjelpe-forhandlerne/492030

--

Slik vil abonnements-tjenesten hjelpe forhandlerne

Vil hjelpe forhandlere som sitter med store bruktbillager. Etterspørselen har økt kraftig - både fra privatpersoner og bilbransjebedrifter.

Bilbransjen har langt større aksept for abonnementstjenester nå enn da Imove startet for to år siden. Det mener Gunnar Birkenfeldt, markedssjef og med-gründer i Imove AS.

- Den gang var det nok mange bilselgere som så på oss som en trussel – noen som skulle ta livet av det tradisjonelle bilsalget.

- Men vi har nok gledet flere aktører ved å redusere varelageret deres, sier Birkenfeldt.

Utnyttelse av bruktbillageret er en av tjenestene de nå selger inn til bilbransjen. Gjennom et samarbeid med Bavaria har Imove tatt over 50 BMW i3. I praksis var dette overskuddslageret til Bavaria, ifølge Birkenfeldt.

- Den siste uka har vi blitt kontaktet av to forhandlere som sitter med en stor flåte biler, sier han.

- Og vi har en del pågående dialoger om hvordan bruktbillagre kan aktiveres i stedet for at bilene bare står.

En bruktbil man ikke finner kjøper til kan være helt utmerket for oss
Gunnar Birkenfeldt, imove

Enklere for «ukurante» biler

Ifølge Birkenfeldt har abonnementskunden helt andre ønsker og muligheter enn en tradisjonell bruktbilkunde.

- En bruktbil man ikke finner kjøper til kan være helt utmerket for oss. Har man ingen langvarige forpliktelser til kjøpet kan kunden ta en sjanse, sier Birkenfeldt.

- Det må for eksempel ikke være en bil med sportsunderstell og helt riktige utstyrspakker for å passe våre brukere.

- For eksempel har Kinto opplevd en sterk etterspørsel etter Toyota Aygo – en bil det knapt selges noe av tradisjonelt, sier Birkenfeldt.

30 biler fra BOS

- Samlet sett har vi fra inngangen til februar til nå økt kundemassen med 2,5 ganger, sier Birkenfeldt.

Mobilitetsselskapet opplever en såpass stor etterspørsel nå at de handler biler i store kvanta.

- Vi har nettopp bestilt 30 biler fra Bertel O. Steen, og har kjøpt 21 biler til i dag, sier Birkenfeldt.

- Målsetningen denne uken er å skaffe 100 biler, og kanskje 500 i løpet av året, sier han.

Det er langt større tall enn de så for seg tidligere. I fjor fortalte Birkenfeldt til Bilbransje24 at Imove «kommer til å skalere opp til noen hundre biler i hvert fall» på sikt. På det tidspunkt hadde selskapet rundt 70 biler i egen bilpark.

Tallene inkluderer ikke biler i abonnementstjenestene som benytter Imove som IT-partner, som for eksempel Kinto Flex.

- Men vi har ikke noe mål om å vokse oss selv inn i en uendelig flåte, sier Birkenfeldt.

- En vesentlig del av virksomheten vår vil være at partnere aktiverer sine biler i plattformen vår, sier Birkenfeldt.

På frierferd

Nå ønsker Imove å knytte til seg flere partnere – på flere nivå.

Veldig få av bilene i flåten er levert gjennom våre eiere
Gunnar Birkenfeldt, imove

- Vi er på jakt etter flere partnere. Ikke bare for å pumpe masse biler ut gjennom en plattform, men for å bedre utnyttelsen av bilene, sier Birkenfeldt og peker på miljøaspektet som en drivende faktor bak tankegangen.

Partnere kan være alt fra forhandlere som ønsker litt bevegelse på bruktbillageret, til aktører som får tilpasset et helt eget øko-system med egen merkevare, app og kundehåndtering – såkalt «white label» – à la Kinto Flex (Toyota).

Birkenfeldt utelukker heller ikke flere investorer og eiere:

- Vi har jo det gamle dampskipsselskapet på den ene siden, og Frydenbø og Hedin på den andre. Kobler man på en stor distributør i tillegg kan man jo si at man har en veldig spennende eier-sits, sier han.

Forskjellig finansiering

Bilene i flåten til Imove er finansiert på forskjellige måter.

- Vi har både lån- og leasingavtaler på våre biler, sier Birkenfeldt.

- Det er litt avhengig av bilmodell og -type, sier han.

Kjøper bil uavhengig av sine eiere

Selv om Imove har både Frydenbø og Hedin som store aksjonærer har ikke Imove noen føringer på hvor de kjøper bilene hen.

- Stort sett handler vi direkte fra forhandlere, sier Birkenfeldt.

- Men selv om vi har Fydenbø og Hedin på eiersiden påvirkes ikke hvor vi finner biler. Veldig få av bilene i flåten er levert gjennom våre eiere, sier han.

I praksis betyr det at de handler der de får det beste tilbudet.

- Det er en av premissene; at vi skal ha full råderett og driftsmandat selv, sier Imove-gründeren.

Flere nyheter

Hvordan
fungerer det