2020 markerer eksplosiv vekst for mobilitetskometen imove

imove står i et resultatmessig godt år, og mobilitetstjenesten har hatt en kontinuerlig sterk vekst helt siden i vår. 

1000% omsetningsvekst sammenlignet med oktober i fjor

Hvordan
fungerer det

Det har vært en bratt kurve, omsetningen i oktober 2020 er nøyaktig 10 gangen av omsetningen i oktober i 2019, og med en månedlig vekst på 24% gjennom hele Covid-19 er det ingenting som tyder på at den samme kurven ikke vil fortsette i samme retning inn i 2021. 

I inngangen til 2020 satte imove seg det ambisiøse målet om å nå 30 millioner omsetning innen utgangen av året; nå er det klart at dét vil de greie - med god margin.

Salgssjef Kim Daniel Sand kan smile fornøyd med utviklingen i 2020

Sørger for konstant innkjøp av nye biler
I dag har imove sin plattform over 600 abonnenter på norske veier. Når tjenesten nå også er blitt tilgjengelig i Stavanger og Trondheim, forbereder imove seg på at flere nye abonnenter kommer inn, og jobber derfor aktivt med å få inn flere biler.

Les også: imove ruller ut i Trondheim

- Bare denne uken alene kommer det inn over 80 biler, og de ukene før jul renner det inn over 150, sier salgssjef, Kim Daniel Sand og fortsetter:

- I sommer hadde vi en så eksplosiv vekst at vi gikk tom for biler – så det er et aktivt mål nå om å sørge for at bilmangel ikke skal sette noen stopper for videre vekst!  Når nyttårsrakettene smeller er planen å ha 800 biler.

Les også: imove bestiller 322 biler fra Møller Bil

Vitner om et helt nytt atferds- og kjøpemønster
Den siste tiden har imove dessuten fått inn drøssevis av gode anmeldelser på Trustpilot, og kan i følge tilbakemeldingsplattformen skryte av å ha Norges mest fornøyde bilabonnenementskunder. Å opprettholde kvalitet i en voldsom vekstfase er utfordrende, men tilbakemeldingene fra kundene tyder på at selskapet gjør veldig mye rett.

På Trustpilot får selskapet veldig gode tilbakemeldinger. I oktober lå snittet på 4.6.

Veksten imove så gjennom vår- og sommermånedene viser at både interessen og etterspørselen for denne nye måten å ha bil på øker blant folk i Norge. Faktisk har andelen nordmenn som har kjennskap bilabonnement økt fra 4% til 25%  på bare to år, noe som vitner om at dette imove kaller next level ownership er i ferd med å etablere seg hos hvermannsen.

- Fordelen med full-digitale tjenester som vår er at vi alltid er tilgjengelig for kunden. Når den tradisjonelle bransjen stenger dørene og går hjem kl 17, er vi fortsatt tilgjengelig. Faktisk ser vi enkelte dager hvor 35% av salget vårt skjer utenfor de tradisjonell kontortid. (se illustrasjon under) Dette viser viktigheten av å være der kunden er, når han er der. Ofte er det i sofaen hjemme på kveldstid, sier en av imove-gründerne Gunnar Birkenfeldt.

imove sin avanserte salgsplattform er ekstremt datadrevet. 12 ganger daglig produserer analyseverktøyet et hundretalls KPI-rapporter innen blant annet flåte, logistikk, salg & markedsføring , finansielle analyser og avansert brukerinnsikt.

- Dette er starten på en revolusjon i måten man tradisjonelt har forholdt seg til bilhold. Stadig flere begynner å innse at det finnes mer fleksible måter å ha bil på; at det ikke gir mening å binde flerfoldige hundretusener i en bil. I bunn og grunn er det ikke bare valg av bilhold, men et livsstilsvalg, legger Birkenfeldt til.

Les mer: Forskjellene mellom bilabonnement og leasing - forklart.

"The first movers"
imove har vokst raskt på kort tid; flere engasjerte og innovative mennesker har blitt med i teamet, og med et rekordsterkt andre og tredje kvartal, er det med stor optimisme og forventning at selskapet ser mot tallene for årets siste kvartal og starten på 2021. 

Gründerne Gunnar Birkenfeldt (til venstre) og Hans Kristian Aas gleder seg over meget god respons fra markedet i 2020.

- I en tid hvor store deler av næringslivet opplever utfordringer, er det også viktig at vi generer lokale arbeidsplasser. Reisen fra starten med post-it lapper om imove på en tavle, til over tjue energiske ansatte, har vært utrolig. Det er noe magisk og verdiskapende ved å skape arbeidsplasser, sier CEO i imove, Hans Kristian Aas, og avslutter: 

- I imove har vi samlet en utrolig gruppe mennesker, med vilje til å skape en helt ny hverdag for kundene. Nå er vi et tverrfaglig team med bakgrunn fra bil, tech og finans, med en ‘få det gjort’-mentalitet som skaper en driv i teamet jeg er veldig stolt av.

imove ble startet sommeren 2018 som et utspring fra bil, teknologi og finansmiljøet i Bergen. I dag har selskapet 600 biler på plattformen og planlegger 3000-5000 biler samt internasjonal ekspansjon neste år.

Les også: Vil gjøre bilhold like enkelt som Spotify og Netflix

Finn din bilFinn din bil

Flere nyheter

Hvordan
fungerer det